(bedragen x € 1.000)
Primitieve begroting 2017 | Begroting na wijzingen 2017 | Rekening 2017 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | |
01 | Veiligheid en handhaving | 660 | 7.543 | 434 | 6.831 | 456 | 6.709 | -6.253 |
02 | Werk en inkomen | 36.441 | 73.765 | 41.880 | 80.366 | 42.844 | 80.613 | -37.770 |
03 | Zorg en welzijn | 4.093 | 54.157 | 3.317 | 52.971 | 4.214 | 52.292 | -48.077 |
04 | Jeugd en onderwijs | 4.097 | 43.437 | 4.097 | 45.509 | 5.784 | 47.415 | -41.630 |
05 | Cultuur | 2.626 | 11.892 | 3.047 | 12.180 | 3.016 | 11.569 | -8.553 |
06 | Sport en recreatie | 718 | 6.227 | 718 | 6.591 | 677 | 6.089 | -5.412 |
07 | Economisch beleid en werkgelegenheid | 253 | 3.139 | 273 | 4.036 | 425 | 3.122 | -2.697 |
08 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 45.774 | 48.831 | 46.023 | 49.589 | 21.643 | 22.082 | -439 |
09 | Stedelijke vernieuwing | 262 | 4.741 | 262 | 5.124 | 324 | 7.194 | -6.869 |
10 | Verkeer en mobiliteit | 1.708 | 1.871 | 4.031 | 459 | 1.453 | -994 | |
11 | Openbare ruimte en natuurbescherming | 4.248 | 19.847 | 3.988 | 20.153 | 3.548 | 14.857 | -11.309 |
12 | Milieu | 22.500 | 18.913 | 21.600 | 18.410 | 21.265 | 18.758 | 2.506 |
13 | Bestuur en organisatie | 1.605 | 13.711 | 1.605 | 12.333 | -1.323 | 14.363 | -15.686 |
Totaal saldo baten en lasten | 123.276 | 307.911 | 129.116 | 318.125 | 103.334 | 286.517 | -183.183 |
HP940 | Post Onvoorzien | 500 | 349 | |||||
HP944 | Overige financiële middelen | 7.739 | 1.871 | 7.739 | 1.868 | 8.413 | 2.666 | 5.747 |
HP950 | Onroerend zaak belasting | 20.452 | 498 | 20.452 | 498 | 20.575 | 499 | 20.077 |
HP960 | Overige belastingen | 930 | 895 | 930 | 895 | 1.117 | 928 | 188 |
HP970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 170.533 | 1.296 | 173.569 | 3.653 | 174.461 | 174.461 | |
HP991 | Overhead | 1.252 | 30.527 | 1.020 | 32.777 | 779 | 33.825 | -33.046 |
HP992 | Doorbelasting overhead | -2.731 | -2.731 | -2.718 | 2.718 | |||
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 200.906 | 32.856 | 203.710 | 37.308 | 205.346 | 35.201 | 170.145 |
Totaal saldo baten en lasten | 324.183 | 340.767 | 332.825 | 355.433 | 308.679 | 321.717 | -13.038 |
---|
Mutaties reserves | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Veiligheid en handhaving | 100 | 110 | 107 | 107 | |||
02 | Werk en inkomen | 610 | 834 | 454 | 454 | |||
03 | Zorg en welzijn | 7.020 | 16.513 | 10.792 | 10.335 | 6.292 | 4.043 | |
04 | Jeugd en onderwijs | 369 | 400 | 2.528 | 690 | 2.529 | 290 | 2.239 |
05 | Cultuur | 369 | 573 | 316 | 587 | 412 | 174 | |
06 | Sport en recreatie | 459 | 559 | 279 | 397 | -117 | ||
07 | Economisch beleid en werkgelegenheid | 1.144 | 2.481 | 1.337 | 2.209 | 1.337 | 871 | |
08 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 3.359 | 2.000 | 3.917 | 2.000 | 4.133 | 3.000 | 1.133 |
09 | Stedelijke vernieuwing | 291 | 4.999 | 4.425 | 599 | 150 | 449 | |
10 | Verkeer en mobiliteit | 609 | 1.262 | 612 | 773 | 612 | 161 | |
11 | Openbare ruimte en natuurbescherming | 143 | 640 | 171 | 497 | 171 | 326 | |
12 | Milieu | 354 | 564 | 634 | 564 | 622 | 564 | 58 |
13 | Bestuur en organisatie | 3.300 | 108 | 4.736 | 1.493 | 3.107 | 1.604 | 1.503 |
14 | Algemene dekkingsmiddelen | 7.075 | 5.547 | 10.769 | 5.547 | 16.473 | 14.852 | 1.621 |
Totaal mutaties reserves | 25.203 | 8.619 | 50.556 | 27.948 | 42.702 | 29.680 | 13.022 |
Totaal saldo baten en lasten | 349.386 | 349.386 | 383.381 | 383.381 | 355.987 | 351.382 | 4.606 |
---|
Overzicht begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
In onderstaande tabel worden de begrotingsbudgetten uit de gewijzigde begroting vergeleken met de realisatie inclusief een presentatie van de afwijkingen tussen beide grootheden. In het vervolg van deze paragraaf wordt daar waar sprake is van een overschrijding op het door de Raad vastgestelde lastenniveau (exclusief mutaties reserves) een nadere analyse gegeven in het kader van de begrotingsrechtmatigheid. Deze analyse is opgesteld in overeenstemming met de uitgangspunten uit de door de Commissie BBV gepresenteerde Kadernota Rechtmatigheid 2017. Met het goedkeuren van de Jaarstukken worden deze overschrijdingen alsnog door de Raad geautoriseerd, in het raadsbesluit is hiertoe een afzonderlijk beslispunt opgenomen.
Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschillen | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Verschil | ||
01 | Veiligheid en handhaving | 434 | 6.831 | 456 | 6.709 | 23 | -122 | 144 | |
02 | Werk en inkomen | 41.880 | 80.366 | 42.844 | 80.613 | 963 | 247 | 716 | |
03 | Zorg en welzijn | 3.317 | 52.971 | 4.214 | 52.292 | 897 | -679 | 1.576 | |
04 | Jeugd en onderwijs | 4.097 | 45.509 | 5.784 | 47.415 | 1.687 | 1.906 | -218 | |
05 | Cultuur | 3.047 | 12.180 | 3.016 | 11.569 | -31 | -612 | 580 | |
06 | Sport en recreatie | 718 | 6.591 | 677 | 6.089 | -41 | -503 | 461 | |
07 | Economisch beleid en werkgelegenheid | 273 | 4.036 | 425 | 3.122 | 152 | -914 | 1.066 | |
08 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 46.023 | 49.589 | 21.643 | 22.082 | -24.380 | -27.506 | 3.126 | |
09 | Stedelijke vernieuwing | 262 | 5.124 | 324 | 7.192 | 62 | 2.068 | -2.006 | |
10 | Verkeer en mobiliteit | 1.871 | 4.031 | 459 | 1.453 | -1.412 | -2.578 | 1.166 | |
11 | Openbare ruimte en natuurbescherming | 3.988 | 20.153 | 3.548 | 14.857 | -439 | -5.296 | 4.857 | |
12 | Milieu | 21.600 | 18.410 | 21.265 | 18.758 | -335 | 349 | -684 | |
13 | Bestuur en organisatie | 1.605 | 12.333 | 3.283 | 14.363 | 1.678 | 2.030 | -352 |
HP940 | Post Onvoorzien | 349 | -349 | 349 | ||||
HP944 | Overige financiële middelen | 7.739 | 1.868 | 8.413 | 2.668 | 675 | 799 | -125 |
HP950 | Onroerend zaak belasting | 20.452 | 498 | 20.575 | 499 | 123 | 1 | 122 |
HP960 | Overige belastingen | 930 | 895 | 1.117 | 928 | 187 | 34 | 153 |
HP970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 173.569 | 3.653 | 174.461 | 892 | -3.653 | 4.545 | |
HP991 | Overhead | 1.020 | 32.777 | 779 | 33.810 | -241 | 1.033 | -1.273 |
HP992 | Doorbelasting overhead | -2.731 | -2.718 | 13 | -13 | |||
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 203.710 | 37.308 | 205.346 | 35.186 | 1.636 | -2.122 | 3.758 |
Totaal saldo baten en lasten | 332.825 | 355.433 | 313.285 | 321.701 | -19.540 | -33.732 | 14.192 |
---|
Mutaties reserves | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Veiligheid en handhaving | 110 | 107 | -3 | -3 | |||
02 | Werk en inkomen | 834 | 454 | -380 | -380 | |||
03 | Zorg en welzijn | 16.513 | 10.792 | 10.335 | 6.292 | -6178 | -4.500 | -1.678 |
04 | Jeugd en onderwijs | 2.528 | 690 | 2.529 | 290 | 1 | -400 | 401 |
05 | Cultuur | 573 | 316 | 587 | 412 | 14 | 96 | -83 |
06 | Sport en recreatie | 559 | 279 | 397 | -279 | 397 | -676 | |
07 | Economisch beleid en werkgelegenheid | 2.481 | 1.337 | 2.209 | 1.337 | -273 | -273 | |
08 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 3.917 | 2.000 | 4.133 | 3.000 | 216 | 1.000 | -784 |
09 | Stedelijke vernieuwing | 4.999 | 4.425 | 599 | 150 | -4401 | -4.275 | -125 |
10 | Verkeer en mobiliteit | 1.262 | 612 | 773 | 612 | -489 | -489 | |
11 | Openbare ruimte en natuurbescherming | 640 | 171 | 497 | 171 | -143 | -143 | |
12 | Milieu | 634 | 564 | 622 | 564 | -12 | -12 | |
13 | Bestuur en organisatie | 4.736 | 1.493 | 3.107 | 1.604 | -1630 | 110 | -1.740 |
14 | Algemene dekkingsmiddelen | 10.769 | 5.547 | 16.473 | 14.852 | 5703 | 9.305 | -3.601 |
Totaal mutaties reserves | 50.556 | 27.948 | 42.702 | 29.680 | -7.854 | 1.732 | -9.586 |
Totaal | 383.381 | 383.381 | 355.987 | 351.382 | -27.394 | -31.999 | 4.606 |
---|
Programma 2 Werk en inkomen: € 247.000
De overschrijding komt voort uit de uitvoering van de Participatiewet, specifiek de uitvoering van de uitkeringsregelingen (BUIG). Onderdeel daarvan is een bedrag van circa € 100.000 opgenomen op dit programma dat betrekking heeft op niet voorziene nagekomen kosten vanuit 2016 m.b.t. bijzondere bijstand. De Participatiewet is een open einde regeling.
Programma 4 Jeugd en onderwijs: € 1.906.000
De overschrijding vloeit enerzijds voort uit de uitvoering van het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB). De kosten hiervoor zijn circa 2,0 miljoen hoger dan begroot. Hier tegenover staat echter een direct hiermee samenhangende hoger dan begrote opbrengst van eveneens 2,0 miljoen (Rijksuitkering OAB).
Daarnaast is sprake van hoger dan begrote kosten voor de uitvoering van de Jeugdzorg. Bij de 2e Berap 2017 is de raad reeds geïnformeerd over een verwacht nadeel op de kosten Jeugdzorg, resulterend in een begrotingswijziging van € 2 miljoen. Uiteindelijk is het nadeel nog € 1 miljoen hoger uitgevallen. Dit heeft twee hoofd oorzaken. Enerzijds is sprake van hogere kosten op grond van afrekeningen / productieverantwoordingen die over 2017 na afloop van het jaar door de zorgaanbieders zijn ingediend. De Jeugdzorg is een open einde regeling.
Anderzijds is nog een bedrag van circa € 500.000 opgenomen op dit programma dat betrekking heeft op niet voorziene kosten vanuit 2016 m.b.t. specialistische ondersteuning Jeugd. De totale post aan niet voorziene kosten bedraagt circa € 1,9 miljoen. Het betreft prestaties van zorgaanbieders die in 2016 geleverd zijn, maar die pas in 2017 in de financiële administratie gekomen zijn.
Van het resterende deel van de niet voorziene kosten ad € 1,4 miljoen heeft € 1,3 miljoen betrekking op programma 3 (WMO persoonlijke ondersteuning) en € 0,1 miljoen op programma 2 (bijzondere bijstand). Op programma 3 is geen sprake van overschrijding van het lastenbudget, derhalve is deze niet afzonderlijk toegelicht. Overigens is in de 2e Berap 2016 alsmede in de vergadering van de commissie Middelen van december 2016 reeds melding gemaakt van verwachte tekorten op het budget 2016 inzake de Jeugdzorg.
Ten tijde van de jaarafsluiting 2017 (derhalve na afloop van het verantwoordingsjaar) heeft een integrale screening van de subadministraties / tussenrekeningen plaatsgevonden en zijn deze kosten toen pas naar voren gekomen. Hierdoor kon deze aanpassing niet meer tijdig aan de gemeenteraad worden gemeld. Wel is de gemeenteraad via de rekenkamercommissie bij brief van 18 januari 2018 door het college geïnformeerd over de accountantsbevindingen uit de interimcontrole 2017, zoals gerapporteerd in de managementletter 2017. Hierin is ook nadrukkelijk stil gestaan bij en aandacht gevraagd voor de aansluitproblematiek m.b.t. de diverse tussenrekeningen / subadministraties. Dit heeft geresulteerd in de voorgenoemde integrale screening en correctie bij het jaarafsluitingsproces.
Deze overschrijding heeft niets te maken met het niet of anders uitvoeren van het door de raad vastgestelde beleid binnen dit programma.
Programma 9 Stedelijke vernieuwing: € 2.068.000
De overschrijding wordt veroorzaakt door een incidentele afboeking van € 2.835.000. Dit betreft de afboeking van de restant boekwaarde van de investeringen stedelijke vernieuwing over de jaarschijven 1989 tot en met 1994, waarvan de economische levensduur inmiddels bleek te zijn verstreken. Ten tijde van de jaarafsluiting 2017 (derhalve na afloop van het verantwoordingsjaar) heeft een integrale screening van de materiële vaste activa plaatsgevonden en is dit pas naar voren gekomen. Hierdoor kon deze aanpassing niet meer tijdig aan de gemeenteraad worden gemeld. Deze overschrijding heeft niets te maken met het niet of anders uitvoeren van het door de raad vastgestelde beleid binnen dit programma.
Programma 12 Milieu: € 349.000
De overschrijding wordt veroorzaakt door hogere kosten voor afvalinzameling en -verwerking. Bij de 2e Berap 2017 is de raad reeds geïnformeerd over toename van kosten van afvalverwerking (specifiek de milieustraat). Tegenover de hogere kosten staan ook daarmee samenhangende hogere opbrengsten, voornamelijk uit hogere bijdragen van Nedvang en Kappa alsmede de milieustraat zelf.
Programma 13 Bestuur en organisatie: € 2.030.000
De overschrijding in de lasten wordt enerzijds veroorzaakt door een deels nog niet ingevulde bezuinigingstaakstelling m.b.t. organisatie van circa € 1.385.000. De oorspronkelijke taakstelling bedroeg circa € 5,8 miljoen. Over de stand van zaken / voortgang van de organisatieontwikkeling en de daarmee samenhangende bezuinigingstaakstelling is de gemeenteraad in het najaar van 2017 geïnformeerd.
De overschrijding in de lasten wordt anderzijds veroorzaakt door een aantal afwikkelingsverschillen waarvan de oorsprong ligt / is terug te voeren naar voorgaande jaren (circa € 1,1 miljoen). Ten tijde van de jaarafsluiting 2017 (derhalve na afloop van het verantwoordingsjaar) heeft een integrale screening van de subadministraties / tussenrekeningen plaatsgevonden en is dit pas naar voren gekomen. Hierdoor kon deze aanpassing niet meer tijdig aan de gemeenteraad worden gemeld. Wel is de gemeenteraad via de rekenkamercommissie bij brief van 18 januari 2018 door het college geïnformeerd over de accountantsbevindingen uit de interimcontrole 2017, zoals gerapporteerd in de managementletter 2017.
Hierin is ook nadrukkelijk stil gestaan bij en aandacht gevraagd voor de aansluitproblematiek m.b.t. de diverse tussenrekeningen / subadministraties. Dit heeft geresulteerd in de voorgenoemde integrale screening en correctie bij het jaarafsluitingsproces.
Deze overschrijding heeft niets te maken met het niet of anders uitvoeren van het door de raad vastgestelde beleid binnen dit programma.
Toetsing rechtmatigheid investeringskredieten
In onderstaande tabel zijn de overschrijdingen op de uitgaven op de investeringskredieten weergegeven. De overschrijdingen boven de € 50.000 zijn gespecificeerd opgenomen.
Hoogwaardige fietsverbinding Helmond-Eindhoven
Voor de aanleg van de hoogwaardige fietsverbinding zijn nog middelen beschikbaar, die nog niet tot een kredietaanvraag hebben geleid. Dit zal in 2018 hersteld worden, waardoor dit krediet niet langer een overschrijding zal tonen.
De Taalbrug
In de jaarrekening 2016 is als gevolg van niet verwerkte aanpassingen in de administratie een onrechtmatigheid gemeld van € 60.000. In 2017 is op dit actief nog € 40.000 extra uitgegeven.
OPR 2014 Vissenbuurt ringleiding
Op dit krediet is € 97.000 meer uitgegeven dan gebudgetteerd. De overschrijding is opgevangen door een hogere vrijval van de daarvoor getroffen voorziening.
In de jaarrekening 2017 zijn diverse kosten m.b.t. renovatie van wegen, openbare verlichtingen, VRI's en afvalcontainers voor in totaal € 4,6 miljoen geactiveerd. Dit is mede het gevolg van aangepaste en aangescherpte BBV regelgeving m.b.t. het activeren van investeringen maatschappelijk nut in de openbare ruimte (zie tevens paragraaf 5.3 Onderhoud kapitaalgoederen). Aangezien in de begroting 2017 op programmaniveau voldoende (onderhouds-) budget voor deze kosten aanwezig was, worden deze activeringen niet als begrotingsonrechtmatig beschouwd. Dit hoewel er geen formeel krediet voor deze uitgaven beschikbaar is gesteld. Deze uitgaven passen volledig binnen het door de raad vastgestelde beleid.