Het gerealiseerd saldo van baten en lasten is in onderstaand overzicht gespecificeerd naar de verschillende programma’s. Dit is inclusief de verrekening met reserves.
(bedragen × € 1.000)
Begroting na wijziging | Rekening 2017 | Afwijking 2017 | ||
---|---|---|---|---|
Veiligheid en handhaving | -6.287 | -6.146 | 141 | ToelichtingIn programma 1 is per saldo een voordelig saldo gerealiseerd van € 141.000. Dit resultaat wordt veroorzaakt door een onderrealisatie op het uitvoeringsprogramma aanvalsplan Veiligheid, de uitvoering van de brandveiligheidstoets en het beheer en onderhoud van het vastgoed dat betrekking heeft op het programma Veiligheid en Naleving. Aanvalsplan veiligheid (HP 110), € 25.000 voordeel Brandweerzorg (HP 140), € 78.000 voordeel Onderhoud vastgoed (HP 110/140), € 36.000 voordeel |
Werk en inkomen | -37.652 | -37.316 | 336 | ToelichtingIn programma 2 staat de uitvoering centraal van het takenpakket van de Participatiewet. In programma 2 is een voordelig resultaat gerealiseerd van € 0,3 miljoen. Participatiewet (HP 602 + 618 + 621), € 275.000 voordeel (incl. mutaties reserve) Helmond heeft van het Rijk een hogere bijdrage ontvangen voor de begeleiding van statushouders. De hogere bijdrage is het gevolg van een hoger aantal statushouders en een verhoogde bijdrage per statushouder. Het ontwikkelen van beleid en in uitvoering brengen is op gang gekomen nadat de verhoogde middelen beschikbaar zijn gekomen. Dat verklaart waarom er in 2017 een gedeelte (€ 188.000) van het beschikbare budget niet benut is. Op de werkgelegenheidsimpuls is een voordeel, voor verrekening met de reserve, van € 380.000 gerealiseerd. Dit omdat de uitvoeringsagenda in het 1e kwartaal van 2018 is vastgesteld. Hierdoor hebben er nagenoeg geen uitgaven in 2017 plaatsgevonden, waardoor de onttrekking aan de reserve eveneens niet heeft plaatsgevonden. De niet-bestede middelen van € 380.000 blijven beschikbaar in de reserve Sociaal Domein voor uitgaven in 2018, 2019 en 2020 conform de beleidsdoelstellingen. Bijzondere bijstand en minimabeleid (HP 603 + 619), € 234.000 voordeel Schulddienstverlening (HP 604), € 172.000 nadeel |
Zorg en welzijn | -43.933 | -44.034 | -101 | ToelichtingProgramma 3 laat over 2017, inclusief verrekening, met de reserve een nadelig resultaat zien van € 0,1 miljoen. WMO uitvoeringsregelingen (HP 690 + 695), € 451.000 voordeel Bij de Huishoudelijke Ondersteuning zien we dat het aantal cliënten al enkele jaren daalt. In 2017 daalt dit aantal met 3% ten opzichte van 2016. Deze daling zien we terug in het resultaat dat uitkomt op een per saldo voordeel van € 1,2 miljoen t.o.v. de begroting. Dit voordeel is voor een deel terug te voeren op de gekantelde aanpak. Het budget voor begeleiding is in 2017 meer dan volledig besteed. In 2017 is sprake van een negatief resultaat van € 1,2 miljoen. Ten opzichte van 2016 worden 10% meer cliënten ondersteund. Al enkele jaren op rij is sprake van onderbesteding op de onderdelen Woonvoorzieningen, Vervoer en Hulpmiddelen. Voor 2017 is een voordeel van € 0,4 miljoen op woonvoorzieningen gerealiseerd. Op vervoer en hulpmiddelen is eveneens een voordeel gerealiseerd van € 0,5 miljoen. Het beleid is er op gericht dat inwoners in toenemende mate gebruik maken van de eigen (netwerk) mogelijkheden. Dit zien we ook in de praktijk. Gemeente Helmond fungeert als centrumgemeente op het gebied van beschermd wonen voor de Peelregio. Op het budget van Beschermd Wonen komen we uit op een tekort van €0,3 miljoen. Subsidieprogramma versterken lokale netwerken (HP 640 + 642 + 673 t/m 676), € 552.000 nadeel (incl. mutaties reserve) Sociale Stad pijler Sociaal Innovatief fonds (Stadslab / Stadsleerbedrijf; HP 677), € 0 voordeel (incl. mutaties reserve) Sociale Stad pijler transformatie WMO / Jeugd De pijler transformatie Wmo en Jeugdzorg geeft een voordeel, voor verrekening met de reserve, van € 641.000. Dit omdat de uitvoeringsagenda achterblijft bij de oorspronkelijke planning in 2017. Hierdoor hebben er minder uitgaven in 2017 plaatsgevonden dan de geraamde 1 miljoen. |
Jeugd en onderwijs | -39.574 | -39.391 | 183 | ToelichtingProgramma laat een voordelig resultaat zien t.o.v. de bijgestelde begroting van 0,2 miljoen. Jeugdhulp (HP 409), € 904.000 nadeel Dit product laat in de jaarrekening een nadeel zien van circa € 1 miljoen. De overschrijding is niet onverwacht. Landelijk is al jaren sprake van een toenemend beroep op specialistische Jeugdzorg. Recent is door het VNG toegezegd om via de algemene uitkering extra middelen te reserveren voor de oplopende tekorten bij Jeugdhulp op lokaal niveau. Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2017 is sprake van een nadeel van 3 miljoen. Bij de 2e Berap 2017 is de raad reeds geïnformeerd over een verwacht nadeel op de kosten Jeugdzorg, resulterend in een begrotingswijziging van € 2 miljoen. Uiteindelijk is het nadeel nog € 1 miljoen hoger uitgevallen. Dit heeft twee hoofd oorzaken. Enerzijds is sprake van hogere kosten op grond van afrekeningen / productieverantwoordingen die over 2017 na afloop van het jaar door de zorgaanbieders zijn ingediend. De Jeugdzorg is een open einde regeling. Anderzijds is nog een bedrag van circa € 500.000 opgenomen op dit programma dat betrekking heeft op niet voorziene kosten vanuit 2016 m.b.t. specialistische ondersteuning Jeugd. Ten tijde van de jaarafsluiting 2017 (derhalve na afloop van het verantwoordingsjaar) heeft een integrale screening van de subadministraties / tussenrekeningen plaatsgevonden en zijn deze kosten toen pas naar voren gekomen. Hierdoor kon deze aanpassing niet meer tijdig aan de gemeenteraad worden gemeld. Wel is de gemeenteraad via de rekenkamercommissie bij brief van 18 januari 2018 door het college geïnformeerd over de accountantsbevindingen uit de interimcontrole 2017, zoals gerapporteerd in de managementletter 2017. Hierin is ook nadrukkelijk stil gestaan bij en aandacht gevraagd voor de aansluitproblematiek m.b.t. de diverse tussenrekeningen / subadministraties. Dit heeft geresulteerd in de voorgenoemde integrale screening en correctie bij het jaarafsluitingsproces. In 2017 is Helmond evenals vele andere gemeenten geconfronteerd met een toename in de cliëntaantallen. Binnen de specialistische jeugdhulp zien we een verschuiving tussen de verschillende hulpvormen, wat in lijn is met de transformatie die we voorstaan. De toename van cliëntenaantallen is vrijwel volledig toe te wijzen aan een groei van de ambulante vormen van jeugdhulp. Tegelijkertijd zien we dat het aantal onder toezicht stellingen en uithuisplaatsingen (vrijwillig en gedwongen) zich stabiliseert. Subsidieprogramma versterken lokale netwerken (HP 404 + 405 + 406), € 693.000 voordeel Huisvesting onderwijs (HP 410), € 297.000 voordeel (incl. mutaties reserve) |
Cultuur | -8.876 | -8.378 | 498 | ToelichtingProgramma 5 laat over 2017 per saldo een voordelig resultaat zien van ca. € 498.000 (inclusief verrekening met reserves). Museum (HP 510), € 207.000 voordeel (incl. mutaties reserve) In 2017 heeft het museum een ambitieus programma en gezond financieel beleid uitgevoerd. Er zijn meer kosten gemaakt en tevens meer opbrengsten gegenereerd. Qua kosten heeft het museum ca. Theater Speelhuis (HP 515), € 16.000 voordeel (incl. mutaties reserve) Monumentenzorg en archeologie (HP 530), € 84.000 voordeel Toeristische aangelegenheden / overige culturele aangelegenheden (HP 540 / 542), € 175.000 voordeel |
Sport en recreatie | -5.315 | -5.529 | -215 | ToelichtingProgramma 6 laat over 2017 een nadelig resultaat zien van € 215.000. Sport & Recreatie (HP 550), € 200.000 nadeel (incl. mutaties reserve) In verband hiermee is er gedurende 2017 een bedrag van € 396.000 toegevoegd aan de egalisatie reserve onderhoud buitensport (nadeel t.o.v. de begroting), een en ander conform raadsbesluit februari 2011. Recreatiegebieden (HP 572), € 43.000 nadeel (incl. mutaties reserve) |
Economisch beleid en werkgelegenheid | -2.619 | -1.826 | 794 | ToelichtingEconomie (HP 340), € 814.000 voordeel (incl. mutaties reserve) |
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -1.648 | 694 | 2.342 | ToelichtingRuimtelijke ordening (HP 820 + 825), € 66.000 voordeel Planontwikkeling (HP 830), € 154.000 voordeel Wabo (onderdeel HP840 Bouw- en woningtoezicht), € 268.000 voordeel Volkshuisvesting (HP 850), € 205.000 voordeel (incl. mutaties reserve) In de begroting werd nog verwacht dat een onttrekking (€ 166.000) aan de voorziening startersleningen zou moeten plaatsvinden i.v.m. lagere verwachte renteontvangsten op de leningen ten opzichte van de toegerekende rente. Mede door de gunstige ontwikkelingen op de woningmarkt en een lagere toegerekende rente (lager percentage) is deze onttrekking niet nodig geweest. Daarnaast is op dit onderdeel een niet geraamde bijdrage aan de stichting Vluchteling als Naaste verstrekt voor € 102.000. De dekking daarvan vindt plaats door een bijdrage die ontvangen wordt via het gemeentefonds en die verantwoord is op programma 13. Per saldo is dit dus financieel neutraal voor de gemeente. Grondbeleid (HP 880), € 1.452.000 voordeel Het resultaat op de Bouwgronden In Exploitatie (BIE) in 2017 is € 1,45 miljoen positief. Het resultaat wordt jaarlijks bepaald op grond van een uitgebreide herziening van de grondexploitaties. De herziening leidt tot nieuwe verwachte eindresultaten op de grondexploitaties. Voor verliesgevende grondexploitaties moet de bijstelling van de verwachte eindresultaten direct worden verrekend met de voorziening voor verliesgevende grondexploitaties (€ 7,17 miljoen negatief). De rente over de stand van de voorziening per 1 januari wordt jaarlijks toegevoegd aan het resultaat (€ 1,53 miljoen positief). Daarnaast is voor de winstgevende grondexploitaties de winstneming voor 2017 bepaald volgens de Percentage of Completion methode (€ 7,09 miljoen positief). Per saldo is daarmee het resultaat voor 2017 bepaald op € 1,45 miljoen positief. In de paragraaf grondbeleid is een uitgebreide toelichting op de herziening van de grondexploitaties opgenomen. Facilitair grondbeleid (HP 885), € 173.000 voordeel Beheer overige gemeentelijke eigendommen (HP 890), € 25.000 voordeel (incl. mutaties reserve) Overige gemeentelijke gebouwen, € 700.000 nadeel |
Stedelijke vernieuwing | -4.288 | -6.419 | -2.131 | ToelichtingProgramma 9 laat per saldo een nadelig resultaat zien van € 2,1 miljoen. Centrum (HP 310), € 452.000 voordeel Daarnaast is sprake van een voordelig resultaat van circa € 150.000 op de kapitaallasten als gevolg van geraamde maar nog niet volledig uitgevoerde investeringen op gebied van centrumontwikkeling in 2017. Stadsvernieuwing algemeen (HP 815), € 2.460.000 nadeel (incl. mutaties reserve) Hier staat tegenover een voordeel van circa € 340.000 op de kapitaallasten mede als gevolg van latere uitvoering van de geraamde investeringen. |
Verkeer en mobiliteit | -1.510 | -833 | 677 | ToelichtingVerkeer en Vervoer beleid (HP 250), € 684.000 voordeel (incl. mutaties reserve) Daarnaast is sprake van een voordeel van circa € 188.000 op de kapitaallasten mede als gevolg van latere uitvoering van de geraamde investeringen. |
Openbare ruimte en natuurbescherming | -15.697 | -10.983 | 4.714 | ToelichtingWegen (HP 210), € 4.014.000 voordeel Daarnaast is op de kapitaallasten een voordeel van € 0,8 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door een aantal investeringsprojecten uit eerdere begrotingsjaren die nog niet afgerond zijn. Pas na afronding worden kapitaallasten berekend. Wegen – reiniging (HP 225), € 362.000 voordeel Verkeer en vervoer uitvoering (HP 260), € 206.000 voordeel Parkeren (HP 230), € 446.000 nadeel (incl. mutaties reserve) Binnenhavens en Waterwegen (HP 270), € 58.000 nadeel Groenvoorziening en natuur (HP 580), € 614.000 voordeel (incl. mutaties reserve) De afgelopen jaren is er fors bezuinigd op het beheer en onderhoud van het openbare groen. Tot 2017 resulteerden deze bezuinigingen niet in een lagere tevredenheid van de bewoners ten aanzien van het openbare groen. Deze trend is echter in 2017 in negatieve zin doorbroken. De burgertevredenheid laat een significante daling zien. |
Milieu | 3.260 | 2.565 | -695 | ToelichtingAfval (HP 730), € 27.000 nadeel (incl. mutaties reserve) Riolering (HP 760), € 1.062.000 nadeel Milieubeheer (HP 780), € 298.000 voordeel (incl. mutaties reserve) In 2017 is budget ad € 200.000 beschikbaar gesteld voor de sanering van de Kromme Haagdijk in de wijk Akkers. Deze werkzaamheden hebben in 2017 in totaal € 60.000 gekost. Het voordeel komt hiermee uit op € 140.000. Ingeschat wordt dat er in 2018 nogmaals een bedrag van € 60.000 nodig is om dit werk te voltooien. De resterende middelen ad € 80.000 zijn niet langer nodig. Voor de reguliere inzet van de ODZOB binnen Helmond is structureel budget beschikbaar binnen het programma Milieu. Voor de opstartfase en de ontvlechting van de SRE Milieudienst heeft uw raad incidenteel aflopend budget beschikbaar gesteld tot 1 januari 2018. In 2016 zijn afspraken gemaakt met ODZOB over de verdeling van de financiële consequenties voortvloeiend uit de ontvlechting en opstart. De ODZOB heeft deze gevolgen deels verdisconteerd in de reguliere bijdrage, waardoor de specifieke middelen die hiervoor beschikbaar waren niet volledig aangewend zijn (voordeel circa € 120.000). |
Bestuur en organisatie | -7.485 | -9.577 | -2.092 | ToelichtingHet resultaat op dit programma is na verrekening met reserves € 2,1 miljoen nadelig. Dit resultaat is bestaat diverse voor- en nadelen op de verschillende hoofdproducten. Waar van belang wordt het resultaat per hoofdproduct hieronder toegelicht. |
Algemene dekkingsmiddelen | 171.624 | 171.780 | 156 | Toelichting |
In de toelichtingen per programma, hoofdstuk 3 van de Jaarverantwoording, zijn de verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging per programma toegelicht.